Milé kolegyně a milí kolegové,
společnost SLEA od počátku svého působení připravuje pro psychoterapeutickou práci odborníky z širokého spektra profesí podílející se na péči o duševní zdraví.
Centrem vzdělávání a přípravy frekventantů na psychoterapeutickou práci v existenciální analýze a logoterapii vždy byla a je stejnou měrou sebezkušenost, metodika vedení procesu terapie, fenomenologické diagnostické nástroje, porozumění a rozpoznání klinických obrazů. Dále aktivní supervize vlastní práce, věrnost etickému kodexu a v neposlední řadě také odborná praxe v zařízení, jenž pracuje s klienty s duševním utrpením a nemocí.
Dlouhé roky pozorně sledujeme dialog, který se v odborné veřejnosti vede nad kompetencemi a samotnou existencí odborníků z řad zdravotníků a nezdravotniků, kteří se podílejí na péči o duševní zdraví. Psychoterapeutický rozhovor je jejich základním nástrojem práce s klientem. Tento dialog je pro nás podnětný, potřebný a zároveň polarizující.
Postoj výboru SLEA je důsledně hledat společnou řeč mezi odborníky v oblasti péče o duševní zdraví a podpořit vzájemné porozumění.
Abychom mohli i nadále vzdělávat naše frekventanty dobře a s čistým svědomím vůči klientům, věnovali jsme mnoho času hledání a formulování našeho postoje ke kompetencím a nárokům na vzdělávání odborníků v péči o duševní zdraví.
Teze, které vám níže nabízíme k prozkoumání a inspiraci, jsou naším příspěvkem do diskuse a v tuto chvíli nám dávají jako společnosti určitou půdu pod nohama. Jsou ale zároveň spolu s námi otevřené změnám a dialogu.
1. Podporujeme psychoterapii jako metodu, která je součástí celkové péče o duševní zdraví v rámci různých profesí, které se na péči o duševně nemocné, či psychicky strádající podílí tak, aby dohromady tvořily ucelený doplňující se systém. Vnímáme, že se psychoterapie děje na různých místech, s různou mírou náročnosti a požadavků na samostatný výkon psychoterapeuta a tuto skutečnost je důležité dělat transparentní a srozumitelnou všemi možnými formami.
2. Podporujeme vznik legislativy, která by zohledňovala to, že určité formy psychoterapie jsou vykonávány i mimo zdravotnictví (manželské poradny, krizová centra, školství, vězeňství, centra následné péče a doprovázející organizace, samostatná ambulantní praxe…) a podporujeme diskusi nad definicí hranic, kompetencí a podmínek výkonu jednotlivých forem.
3. Podporujeme diskusi nad vymezením různých druhů psychoterapie dle jejího zaměření a jemu odpovídajících nároků na kvalifikaci:
– psychoterapie ve zdravotnictví
– psychoterapie mimo zdravotnictví
– poradenství s možností psychoterapeutické intervence
– seberozvojová práce
4. Podporujeme, aby pro různé druhy psychoterapie existovala adekvátní psychoterapeutická zkouška, která by svými nároky odpovídala kvalifikaci předepsané danému zaměření psychoterapie a také by sjednotila znalosti získané pregraduálním a výcvikovým vzděláním. Vznik povinné atestace pro odborníky, kteří pracují psychoterapeuticky mimo zdravotnictví, považujeme za velice potřebný a nevyhnutelný.
5. Doporučujeme, aby na základě diskuse vznikly srozumitelně definované nároky na vzdělání a praxi, které jsou rozdílné pro psychoterapeuty ve zdravotnictví a mimo zdravotnictví.
6. Podporujeme, aby také psychoterapeut mimo zdravotnictví podléhal povinnému celoživotnímu vzdělávání, povinnosti průběžné supervize a byl vymahatelně vázán etickým kodexem. Doporučujeme, aby psychoterapeut mimo zdravotnictví vyhledával případovou supervizi u supervizora, který je zároveň klinickým psychologem, psychiatrem s psychoterapeutickou atestací, nebo akreditovaného supervizora. Klinický psycholog a psychiatr má nejvyšší kompetenci především v diagnostice a posouzení léčebného procesu klienta.
7. Doporučujeme, aby etické a provozní nároky na samostatnou psychoterapeutickou praxi byly stejné pro všechny odborníky (dokumentace, mlčenlivost,…) a byly zahrnuty v rámci legislativy.
8. Psychoterapii chápeme jako metodu založenou na psychologických, medicínských a humatních poznatcích v širším slova smyslu a tomu by mělo odpovídat další vzdělávání.
9. Podporujeme snazší přístup ke studiu psychologie jako jednoho ze základních oborů pro psychoterapii (včetně možnosti bakalářského studia v jiném oboru doplněného magisterským studiem psychologie jako základu pro výkon psychoterapie ve zdravotnictví). Domníváme se, že vyšší dostupnost studia psychologie by mohla vést k rozšíření možností stát se klinickým psychologem. V tom smyslu podporujeme nastavení podpůrného a motivujícího systému klinického vzdělávání.
10. Domníváme se, že k výkonu samostatné psychoterapeutické praxe ve zdravotnictví i mimo zdravotnictví, lze přistoupit až po určité době praxe na pracovišti, které psychoterapii provozuje. Doporučujeme, aby psychoterapeut mimo zdravotnictví mohl provozovat samostatnou praxi po tříletém úvazku/praxi na pracovišti s případovou supervizí psychoterapeutické práce pracovníků zařízení. Pokud by došlo ke shodě ve věci povinnosti tří leté praxe napříč výcvikovými instituty, mohlo by doporučení být vázané například vydáním psychoterapeutického certifikátu výcvikovými instituty.
11. Podporujeme diskusi o definici systému akreditací výcviků pro zdravotnictví i mimo zdravotnictví. Výsledkem diskuse mohou být buď výcviky s rozdílnou akreditací pro výkon psychoterapie ve zdravotnictví a oblast mimo zdravotnictví nebo naopak jednotná akreditace, u které by kompetence absolventů byly definovány a podmíněny dalším doplňujícím vzděláváním (pregraduální, doplňující postgraduální, předatestační…)
12. Podporujeme etablování oboru klinické psychologie jako rovnocenné součásti systému zdravotnictví s lékařskými obory. Domníváme se, že klinický psycholog patří svým vzděláním a kompetencemi pod lékařský zákon.
13. Domníváme se, že psychoterapie má být dostupná bezbariérově a to všem potřebným sociálním skupinám. Proto podporujeme větší dostupnost smluvních vztahů klinických psychologů se zdravotními pojišťovnami a úhradu služeb ostatních psychoterapeutických služeb a zařízení z jiných veřejných zdrojů.
Teze vypracoval výbor společnosti SLEA ve spolupráci s lektorským týmem.
Své podněty, reakce, komentáře můžete posílat na email: teze@slea.cz.